Mărțișorul Nikon și ura gratuită / by Daniel Secară

Primăvara a adus cu ea un mărțișor special din partea Nikon: noul vârf de gamă la seria aparatelor cu sezor crop, Nikon D7200. Specificațiile tehnice nu sunt impresionante, însă doar dacă le raportăm la variantele precedente ale seriei D7XX. Aparatul în sine e fără îndoială excepțional, iar facilitățile de comunicare și interconectivitate sunt binevenite. Din câte se pare și limita ISO a fost considerabil sporită, până la 25.600, cu două trepte în Hi disponibile doar monocrom.

După cum era de așteptat, reacțiile de pe forumurile autohtone n-au fost tocmai pozitive. Și mai greu de priceput a fost ura gratuită la adresa unui aparat care, în opinia unora, e foarte scump. Prețul e poate un pic piperat. Însă toate produsele la lansare o un preț mai mare, urmând apoi să treacă prin perioade de discount și promoții, iar apoi să se stabilizeze, în funcție de reacția și disponibilitatea clienților de a cumpăra.

Personal, n-am ce să reproșez Nikon... asta dacă nu apar din nou probleme de control al calității. Nu m-aș mira ca peste două luni Nikon să retragă aparatul. Au făcut din asta un obicei în ultimii ani. În rest, nu am ce reproșa. Nici măcar în ceea ce privește prețul. După cum se poate observa, marketingul de la Nikon urmează o tehnică agresivă de poziționare pe piață a cât mai multor produse, accentul fiind pus pe varietate.

Nicio altă companie din domeniu nu are o gamă atât de diversificată de aparate, începând cu banalele aparate entry-level, cu un preț de circa 2.000-2.500 de lei și până la costisitoare aparate full-frame care sar lejer de 10.000 de lei. Nikon și-a poziționat produsele într-o ierarhie clar stabilită (și ușor identificabilă prin intermediul seriilor numerice D3XXX, D5XXX, D7XXX, D6XX, D7XX, D8XX, DX) având de la o treaptă la altă diferențe marginale de preț. Ca exemplu, noul D7200 e la doar 500 de lei diferență față de D610 în perioada promoției.

În ce măsură va da roade strategia de marketing, rămâne de văzut.