Cu D750 și Samyang 14mm f/2.8 în teste la Curtea Domnească din Târgoviște / by Daniel Secară

Weekendul ăsta am dat studioul pe Curtea Domnească de la Târgoviște. Și cum doream demult să testez D750-ul în „sălbăticie”, am montat un Samyang recent achiziționat și am pornit la drum. 

În ceea ce privește aparatul, s-a descurcat exemplar. Cu obiectivul în schimb am avut unele... ezitări (nu le-aș numi probleme, cu toate că ăsta e cuvântul pe care-l caut). Și nu mă refer la faptul că Samyang are doar focus manual. Asta nu e o problemă. Am lucrat ani de zile cu obiective fără focus automat și mă descurc. 

În cazul acestui obiectiv însă am observat că scara de focus e imprecisă, problemă semnalată și la alte produse fabricate de această marcă sud-coreeană. Norocul meu a fost că am testat riguros scara de focus anterior excursiei foto, altfel mă trezeam cu poze blurate. Din câte citisem pe forumurile dedicate, e o problemă frecventă a obiectivelor Samyang. 

Turnul Chindiei la asfințit

Turnul Chindiei la asfințit

După ce am realizat care e de fapt scara exactă de focus, am utilizat o aplicație gratuită (DOF calculator) pentru a calcula hiperfocala. Pe baza valorii rezultate am setat o diafragmă (în cazul meu f/11) căreia îi corespundea o anumită distanță focală. Setând diafragma și distanța focală corespunzătoare, lipsa autofocusului n-a mai fost o problemă deoarece, în acea combinație, aveam maximul de profunzime de câmp pe care obiectivul mi-l putea garanta.

Asta e cea mai ușoară și fezabilă metodă de a seta focusul la obiectivele fără autofocus. Merge de minute mai ales la obiectivele super-angulare sau fisheye date fiind focalele lor mici, cărora le corespunde un câmp de profunzime foarte mare.  Odată setată hiperfocala, întreg procesul fotografic se rezumă la deliciul compoziției și declanșării.

Turnul Chindiei din spatele zidului Curții Domnești

Turnul Chindiei din spatele zidului Curții Domnești

Calitativ vorbind, Samyang 14mm f/2.8 e un obiectiv performant, de nișă, adresat amatorilor de superangulare pentru aparatele full-frame și profesioniștilor. E un obiectiv sharp chiar și la diafragmele deschise, cu puține aberații cromatice. Dezavantajele ar fi vignetarea, pierderea calității imagini la colțuri și distorsiunile de tip moustache, vizibile doar la cadrele arhitecturale.

Ca preț, Samyang 14mm f/2.8 e imbatabil, fiind practic de 6 ori mai ieftin ca legendarul Nikon 14-24 f/2.8. Cu toate astea, nu îndrăznesc să-l recomand decât împătimiților de peisagistică la buget redus. Pe piață există obiective superangulare mult mai performante, însă uneori nu cred că se justifică diferența de preț.

Panoramă din patru cadre orizontale

Panoramă din patru cadre orizontale